Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Brandweerlui Kempen krijgen groen knipperlicht om naar kazerne te rijden

brandweer

Vijf brandweervrijwilligers uit de Kempen nemen deel aan een proefproject van het Vias Institute met zogenaamde ‘hoffelijkheidslichten’. Dat zijn groene knipperlichten die aangeven dat de bestuurder op weg is naar de brandweerkazerne voor een dringende interventie.

“We hopen dat de aanrijtijden zo korter worden, want elke minuut telt als het aankomt op levens redden.”, vertelt burgemeester Verhaert die in de Kamer het proefproject mee op poten heeft helpen zetten.

In de Kempen kunnen vanaf 1 augustus weggebruikers auto’s spotten met groene knipperlichten. De ‘hoffelijkheidlichten’ zijn een proefproject dat wordt uitgevoerd door het Vias Institute in opdracht van de FOD Mobiliteit.

“Het proefproject kadert in het wetsvoorstel dat ik samen met enkele collega’s indiende om vrijwilligers van de brandweer sneller tot in de kazerne te krijgen”, zegt Kamerlid en burgemeester Marianne Verhaert (Open Vld). “De brandweerlui kunnen de lichten gebruiken om zich van thuis naar de kazerne te verplaatsen.”

Verhaert en haar collega’s haalden de mosterd voor dit experiment in Canada, waar de groene lichten onder meer in Quebec worden ingezet.  Met de studie wil men te weten komen wat de impact is op de aanrijtijden naar de kazerne, maar ook of brandweervrijwilligers zich met de hoffelijkheidslichten veiliger voelen in de auto en andere weggebruikers zich effectief anders gedragen.

Vanaf 1 augustus rijden ze vier maanden lang met de groene knipperlichten. Na afloop worden de aanrijtijden met en zonder hoffelijkheidslichten met elkaar vergeleken.

Het Belgisch proefproject wordt nu uitgerold in twee Waalse en twee Vlaamse hulpverleningszone. “Het is de eerste keer dat de hoffelijkheidslichten op deze manier worden onderzocht”, benadrukt Verhaert.

“En ik ben bijzonder fier dat 5 brandweerleden uit Kempense brandweerzones deel mag uitmaken van het onderzoek.”

Uit de Kempense brandweervrijwilligers werden er vijf geselecteerd die vier maanden lang de knipperlichten gaan uittesten. Het gaat telkens om 1 proefpersoon uit de post Grobbendonk, Westerlo, Geel, Herentals en Herenthout.

“Maar het is natuurlijk belangrijk dat niet enkel de proefpersonen weten wat de groene knipperlichten betekenen”, zegt Verhaert. Naast de blauwe zwaailichten voor politie, ziekenwagen en brandweer en oranje lichten voor onder meer voertuigen die ingezet worden voor werken op de openbare weg, zijn er nu dus ook de groene knipperlichten. 

“Dit geeft aan dat de bestuurder op weg is naar een dringende interventie. Als andere weggebruikers hoffelijk voorrang verlenen waar dat kan, kunnen de vrijwilligers sneller en veiliger op hun bestemming aankomen.

Het is niet de bedoeling dat andere weggebruikers gevaarlijke manoeuvres doen om de brandweermensen door te laten zoals op een fietspad parkeren of over een witte lijn rijden. De groene knipperlichten geven geen prioriteit. De automobilisten moeten zich nog steeds aan alle verkeersregels houden.”

Foto :  Kamerlid Verhaert samen met collega Pillen die samen het voorstel in de Kamer lanceerden.

brandweer

Deel dit artikel